Колегія Держлісагентства схвалила проект Стратегії розвитку та реформування лісової галузі
Проект Стратегії є рамковим документом, який дозволить визначити основні етапи розвитку та реформування лісового господарства України. У її напрацюванні брали участь представники різних установ лісового сектору, а під час громадського обгорнення ми отримали низку пропозицій та зауважень до змісту Стратегії. Про це повідомив заступник Голови Державного агентства лісових ресурсів Володимир Бондар під час засідання колегії Держлісагентства.
Він розповів, що проект має такі розділи як: загальні положення; сучасний стан господарства; ключові проблеми; мету, стратегічні цілі та принципи; пріоритетні напрями досягнення стратегічних цілей; інструмент реалізації Стратегії; фінансове забезпечення впровадження Стратегії та очікувані результати.
«Хочу привернути увагу до основних положень проекту Стратегії – чим вона є цікавою і чим може бути корисною. В проекті Стратегії прописаний негативний міжнародний досвід надання лісів у концесію та описана обмежена можливість України щодо отримання міжнародної технічної допомоги. Також містяться положення щодо створення фонду розвитку лісового господарства при збереженні державної підтримки та прописані особливості його формування та використання. Прописаний механізм удосконалення інституційної структури лісового господарства», – повідомив Володимир Бондар.
Він підкреслив, що система фінансування має бути диверсифікованою. Зокрема, ведення лісового господарства на Півдні та Сході має фінансуватися з державного бюджету, а також передбачено створення окремого фонду для всієї галузі.
«Питання створення нової державної системи фінансово-економічного забезпечення ведення лісового господарства шляхом утворення Лісового фінансового фонду вже неодноразово обговорювалось і знайшло підтримку у Мігагрополітики та серед пов’язаних з лісовим господарством суспільних груп», – зазначив заступник Голови Держлісагентства.
За його словами, у проекті Стратегії визначені напрямки, на які будуть використані кошти Лісового фінансового фонду: забезпечення ведення лісового господарства державними лісогосподарськими підприємствами з урахуванням регіональних особливостей та природно-кліматичних умов і відсутності рубок головного користування; своєчасне виявлення осередків шкідників і хвороб лісу, здійснення профілактики виникнення таких осередків, їх локалізації і ліквідації; моніторинг, інвентаризація, облік та впорядкування лісів; інвестиційні проекти у сфері ведення лісового господарства; запобігання та ліквідацію лісових пожеж і пошкоджень лісових масивів в наслідок буреломів, сніголамів та інших стихійних явищ; здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від незаконних рубок, пошкодження, послаблення та іншого шкідливого впливу на ліси; розвиток лісонасіннєвої справи; підтримку лісогосподарської науки.
Окрім того, Володимир Бондар зазначив, що обговорення інституційної реформи продовжуватиметься. «Відповідно до вимоги Кабінету Міністрів України пропонується створення центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства об’єднань державних лісогосподарських підприємств на обласному рівні, що належать до сфери його управління, з делегуванням їм частини повноважень лісогосподарських підприємств», – повідомив він.
Зокрема, це організації лісовпорядних робіт, інвентаризації та моніторингу лісів, розроблення та реалізації проектів організації і розвитку лісового господарства, будівництва об’єктів виробничо-соціального призначення, в тому числі лісових доріг; координація діяльності підприємств, зокрема щодо проведення лісогосподарських заходів, охорони та захисту лісів, реалізації деревини; впровадження інвестиційних проектів; координація замовлень та впровадження результатів науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт, необхідних для реалізації програм розвитку лісового господарства; вирішення питань (у межах своїх повноважень) цивільного захисту населення і територій під час надзвичайних ситуацій.
«Наша принципова позиція полягає у тому, що лісгоспи мають бути збережені як юридичні особи державної власності», – наголосив заступник Голови Держлісагентства.
Ще одне дуже важливе питання – розмежування функцій державного контролю від функцій господарювання шляхом передачі повноважень державної лісової охорони Держлісагентству.
«На сьогодні лісова охорона постійних лісокористувачів має різний статус та різні повноваження. Тому пропонується внесення змін до положення про державну лісову охорону щодо здійснення державного контролю та затвердження положення про лісову охорону постійних лісокористувачів. А в Держлісагентства (його територіальних органів) залишаться повноваження державної лісової охорони (лісові інспектори відповідно до європейської практики). Так звані генеральні дирекції на рівні областей займатиметься господарською функцією, а реформовані територіальні органи – адміністративною», – зазначив Володимир Бондар.
За результатами обговорення члени колегії Держлісагентства, надавши свої пропозиції, схвалили за основу проект Стратегії.